• 6/9

Programmer Racerrobotten

Guide: Programmer robotten

Du skal bruge følgende:

  • Racerrobotten
  • Programmet Thonny
  • Kodeeksemplerne fra opgave 1, 2 & 3

 

 

Skriv følgende program i Thonny og prøv det:

import utime
import PicoRobotics
from hcsr04 import HCSR04

board = PicoRobotics.KitronikPicoRobotics()
sensor = HCSR04(trigger_pin=2, echo_pin=3)
afstand = sensor.distance_cm()

while True:
    if afstand < 50: #Vi måler om afstanden sonaren ser er under 50cm.
        board.motorOff(3) #Hvis den er det, så slukker vi begge motorer.
        board.motorOff(4)
        
        
    else: #Er afstanden større end 50cm, tænder vi dem begge for at køre frem.
        board.motorOn(3,"f",100)
        board.motorOn(4,"f",100)        
    utime.sleep_ms(10) #Kort pause før vi måler afstand fra toppen igen.

    Robotten skal kunne:

    1. Køre ligeud, hvis der ikke er en væg/genstand
    2. Bevæge sig væk fra væggen/genstanden

Opgave 1: Få kodeeksemplet til at virke med jeres robot. Bemærk om jeres motorer og sonar er sat til de pins der er brugt i koden.

Opgave 2: Få robotten til at bakke væk når den kommer for tæt på væggen.

Opgave 3: Få robotten til at vende om og køre en anden retning når den møder en væg.

Opgave 4: Brug servomotoren til at flytte på sonaren – se om I kan få robotten til at køre langs en væg ved at kigge til siden med sonaren. Hint: Drej mod væggen når afstanden bliver for stor, og drej lidt væk når den kommer for tæt på.

Opgave 5: Udtænk en strategi for, hvordan jeres robot skal navigere på banen. Tegn med blyant på papir og overvej, hvad jeres robot kan “se” med sonaren, og hvordan den skal reagere i forskellige situationer. Når I har lagt en plan, kan I bruge jeres viden fra foregående opgaver til at programmere jeres robot.

Skriv til os

Hvis du har spørgsmål til vores forening eller vores forløb - også gerne hvis du kunne tænke dig at være frivillig sammen med os.