Beskrivelse af en variabel
En variabel er en slags beholder til at gemme noget i. Alle programmeringssprog bruger variable. De bruges til at gemme noget information, som man senere bruger i programmet. Det kan f.eks. være et tidspunkt man skal huske eller en farve eller en persons navn eller en masse andet. Variabler kan indeholde tekst eller tal samt en masse andre forskellige typer af data.
Man kan tænke på dem som en kasse man gemmer noget i – uden på kassen skriver man noget, der fortæller hvad det er man gemmer. Tænk f.eks. på en flyttekasse. Her skriver man f.eks. “køkken” uden på den kasse, der indeholder ting fra køkkenet, så man lettere kan finde den igen, når man skal til at sætte ting på plads.
De fleste variabler indeholder dog kun én ting – enten et tal eller noget tekst. Teksten kalder man også for en streng i programmering.
Programmeringseksempler
-
- Hvis vi f.eks. vil gemme et tal i en variabel kan vi skrive følgende:
alder = 7
2. Hvis vi vil gemme tekst kan vi i stedet skrive:
fornavn = "Anna"
3. Hvis vi så senere i programmet gerne vil bruge vores variabler igen kan vi f.eks. skrive
print(fornavn, “er”, alder, “år gammel.”)
4. Og så bliver følgende skrevet ud
Anna er 7 år gammel. |
Opgave 1:
Prøv at skrive programmet i Thonny og kør det ved at trykke på run-knappen (eller F5).

Opgave 2:
Man kan sagtens ændre indholdet af en variabel igen senere i programmet, f.eks. kan vi skrive alder = 10 og så vil vi få 10 skrevet ud, hvis vi skriver print(alder)

Yderligere info om variabler
Variabelnavne skrives næsten altid med tekst, og må ikke starte med tal. Man kan altså godt skrive , men ikke
. Variabelnavne må heller ikke indeholde mellemrum, men mange bruger underscore _ i stedet for:
.
Det kan være en rigtig god ide at give så beskrivende variabelnavne som muligt i éns programmer. Eksempelvis:
bil_hastighed = 20 #eller
bil_status = "i stykker"
Skriv til os
Hvis du har spørgsmål til vores forening eller vores forløb - også gerne hvis du kunne tænke dig at være frivillig sammen med os.