Teknologiskolen

Robot Bil, del 6 – opgave

Hvad kan robotten nu:

Robotten kan – når vi trykker på “knap A” – køre hen til bordet, kaste sushien og køre tilbage til kokken.

 

 

Hvad skal den kunne:

Restauranten er blevet vildt populær fordi gæsterne får kastet sin sushi på sig af en robot, hvorfor de har investeret i to borde mere.

Nu vil kokken gerne selv kunne bestemme, hvilket bord robotten skal køre hen til og kaste med sushien.

 

 

Opgave 1:

Udvid restauranten med to ekstra borde, som på billedet neden under

 

 

 

 

 

Opgave 2:

Lav en funktion der hedder “kørTilBord1”, heri skal vi bruge vores andre funktioner: følgStregen, kastSushi, kørFrem. Få nu robotten til at køre hen til bord nr. 1, kaste sushien og køre tilbage til kokken.

I vores kode, skal vi nu kalde på funktionen “kørTilBord1” når der trykkes på “knap A”.

 

 

Opgave 3:

Lav en funktion der hedder “kørTilBord2” og “kørTilBord3”, her skal der ske det samme som i “kørTilBord1”, bortset fra at robotten nu skal kaste sushien, når den er ud for bord nr. 2 og bord nr. 3.

I vores kode, skal vi nu kalde på funktionen “kørTilBord2” når der trykkes på “knap B” og “kørTilBord3” når der trykkes på “logoet”.

 

 

Opgave 4, del 1:

Restauranten regner med at sushi robotten bliver så populær, at de kan have 10 borde i restauranten.

Pyh en masse funktionerne vi så skal lave… Men programmører er dovne, så vi vil i stedet lave én funktion kaldet “bringSushiUd”, som kan finde vej til at alle borde.

Men hvis vi ser på funktionerner “kørTilBord1”, “kørTilBord2” og “kørTilBord3”, er der rigtig meget kode der gentages, men kan du se et mønster i hvad det er?:

 

 

Opgave 4, del 2:

Det mønster vi kan se er:

  • Gentage “x” antal gange (hen til bordet):
    • kørFrem
    • følgStreg
  • Kast sushi
  • Gentage “y” antal gange (hen til kokken):
    • kørFrem
    • følgStreg

 

Værdien af “x” og “y” er forskelligt for hvert bord, men prøv at tæl hvad de er for vores tre borde:

  • Bord 1:
    • X = ?
    • Y = ?
  • Bord 2:
    • X = ?
    • Y = ?
  • Bord 3:
    • X = ?
    • Y = ?

 

Vi skal nu have gennemskuet hvad der bestemmer hvad værdien af “x” og “y” er?

*Hint:

  • X:
    • Værdien af “x” har noget at gøre med bordets nummer
  • Y:
    • Værdien af “y” har noget at gøre med bordets nummer OG hvor mange borde der er i alt (husk at tælle kokkens bord med).

 

 

Opgave 4, del 3:

Fordi vi skal have gentaget noget kode både “x” og “y” gange, skal vi lave en ny funktion der hedder “bringSushiUd”, som kan tage to tal.

 

Inde i funktionen skal vi:

  • Gentage “x” antal gange:
    • “kørFrem”
    • “følgStreg”
  • Kaste sushien
  • Gentage “y” antal gange:
    • “kørFrem”
    • “følgStreg”

 

Lige nu står der “4” i begge, men de skal udskiftes med vores “x” og “y” værdier, men hvad er de?