Teknologiskolen

Magic 8-ball, del 1 – opgave

Beskrivelse:

En Magic 8-ball, er et mytisk og sagnomspunden genstand, der gennem årtusinder er blevet brugt til alskens spådomme og forudsigelser om fremtiden!

Først stilles denne et spørgsmål og derefter rystes den godt og grundigt.

Nu er det blot at vente på svaret og indsigten i hvad fremtiden bringer! 😀

 

 

Hvordan opfører en Magic 8-ball sig:

  • Hvis den bliver rystet så skal den:
    • Fire gange i træk:
      • Lav et tilfældigt tal mellem 1-3:
        • Vis en tilfældig figur:
          • 1 = V = Ja
          • 2 = X = Nej
          • 3 = ? = Måske

Den figur der bliver vist den sidste gang, er svaret på ens spørgsmål.

 

 

Opgave:

De forskellige kommandoer på billedet, udgør tilsammen programmeringen bag den magiske kraft i en Magic 8-ball. Nogle af dem skal bruges flere gange.

 

 

  1. For altid:
    Koden inden i, vil blive gentaget igen og igen og igen i ald evighed.

  2. Hvis <sand> så:
    Hvis <det der er sat ind her, har værdien “sandt”> så udføres det der er inden i denne blok.

  3. <(0) = (0)>:
    Hvis (dette tal) er det samme som (dette tal), så er værdien af det der står her “sandt”.

  4. Vælg tilfældig fra (0) til (20):
    Denne får værdien af et tilfældigt tal mellem (dette tal) og (dette tal).

  5. Gentag (4) gange:
    Koden inde i denne, bliver gentaget fire gange.

  6. Vis LED’er:
    Viser den tegning man laver på denne.

  7. <is [ryst] gesture>:
    Hvis micro:bitten rystes, har denne værdien “sandt”.

  8. Sæt “tilfældigtTal” til (tal):
    Giver variablen “tilfældigtTal” værdien af (tal)

  9. “tilfældigtTal”:
    Indsætter værdien af “tilfældigtTal” et sted i koden, evt.
    så den kan sammenlignes med et andet tal.