• 4B/5

Knap

Guide: Få led til at virke

Du skal bruge følgende:

  • Et breadboard
  • En Raspberry Pi Pico Microcontroller
  • En Lysdiode
  • En modstand på 120 ohm

Beskrivelse: 

Hvis man skal læse en knap fra picoen kan man bygge følgende kredsløb. Vi bygger det sammen med lysdiode kredsløbet fra opgave 5A, så vi kan bruge knappen til at tænde og slukke led’en.

Knappen er forbundet til GP3, og har desuden en pull-up modstand på 10K ohm (brun-sort-orange).

1. Prøv at bygge dette kredsløb:

Byg følgende i BIPES og prøv det:

Beskrivelse af blokkene

  1. Vi starter igen med at lave en forevig løkke.
  2. Herefter bruger vi blokken hvis, som ligger und Logik. Den kan vi bruge til at tjekke om et udsagn er korrekt. 
  3. Vi vil undersøge om læs digital inputPin 5 er lig med 0.
  4. Hvis udsagnet er sand, så udskriver vi: “Du trykkede på knappen”.
  5. Til slut sover vi i en kort stund med Delay(s).

Tænkeopgave: Virker dit program også? Hvad tror du der sker hvis vi ændrer på PULL MODE? Prøv at undersøg hvilke forskellige PULL MODE, der er.

Yderligere beskrivelse:

Med picoen er det også muligt helt at undvære pull-up eller pull-down modstande, da den har indbyggede modstande den kan koble til og fra via programmet.

2. Prøv at bygge dette kredsløb:

Bemærk modstanden er fjernet fra knap-kredsløbet, så vi kan bede picoen om at bruge en intern pull-down modstand i stedet. Derfor forsyner vi knappen med 3,3V og fører knappens andet ben tilbage til GP3 og har desuden en modstand på 120 ohm modstand (brun-rød-brun) og 10 kohm (10.000 ohm) modstand (brun-sort-orange).

Byg følgende i BIPES og prøv det.

Beskrivelse af blokkene

  1. Opstillingen er næsten identisk med tidligere. PULL MODE er dog ændret til PULL DOWN.

Spørgsmål: Hvis vi nu gerne vil bruge knappen til at tænde og slukke vores eksterne lysdiode med, hvordan skal programmet så se ud?

Hint: Brug blokken Toggle til at tænde og slutte LED på Pin 5